ေက်ာင္းသားမ်ားကို အစုလုိက္ အၿပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္လုိက္ေသာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတခုလံုး တုန္လႈန္သြားၿပီး စစ္အာဏာရွင္စနစ္၏ အႏၱရာယ္ သတိျပဳမိလာၾကသည္။ အာဏာမသိမ္းမီက အစုိးရပါတီျဖစ္သည့္ ျပည္ေထာင္စုပါတီႏွင့္ တကြ ႏုိင္ငံေရးအဖဲြ႔အားလံုးတို႔ ႏႈတ္ပိတ္သြားၾကရေတာ့သည္။
သတင္းစာမ်ားကလည္း သတိႀကီးစြာထားၿပီး ေရးသားၾကခုိက္တြင္ အစိုးရဌာနမ်ား၌ အထူးအရာရွိမ်ားအျဖစ္ ေနရာယူလာၾကေသာ စစ္ဗိုလ္မ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ နယ္တို႔တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကေသာ စစ္ဗိုလ္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း ထိပ္တိုက္ေတြ႔ၾကေလေတာ့သည္။ ေဗြေဆာ္ဦး ခံၾကရသူမ်ားမွာ ျပည္ၿမိဳ႕မွ သတင္းေထာက္ ငါးဦးျဖစ္ၾကသည္။ ရန္ကုန္သတင္းစာမ်ားတြင္ ထိုေန႔ေဖာ္ျပေသာ ျပည္ၿမိဳ႕သတင္းတပုဒ္ကို မေက်နပ္ဟု ဆိုကာ ျပည္ၿမိဳ႕ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စစ္ဗိုလ္က ထိုသတင္းကို မည္သူက ေပးသနည္းဟု ေမးသည္ကို စာနယ္ဇင္းတို႔ က်င့္၀တ္အရ ေဖာ္မေျပာၾကေသာေၾကာင့္ ဖမ္းလိုက္ေလသည္။ သတင္းစာဆရာအသင္း ဥကၠဌ ဦးစိန္၀င္းႏွင့္ ဒု-ဥကၠဌ ျဖစ္ေသာ တင္ေမာင္တို႔သည္ မုိင္ (၁၅၀) ခရီးကို ကားေမာင္းသြားၾကသည္။ ဖမ္းဆီးသူ စစ္ဗိုလ္ကို ေတြ႔ဆံုၿပီး စာနယ္ဇင္းက်င့္၀တ္ကို ႐ြတ္ဆိုၿပီး လႊတ္ေပးပါဟု ေတာင္းပန္ၾကရသည္။ မရပါ၊ ေနာက္ဆုတ္ခဲ့ရသည္။ နည္းမွန္လမ္းမွန္ႏ်င့္ အေရးဆို၍ မရေလသျဖင့္ ဦးစိန္၀င္းက ရန္ကုန္တြင္ ရွိေသာ ဗိုလ္မႉးႀကီးမ်ား၏ အိမ္မ်ားသို႔ ေနာက္ေဖးေပါက္မွ တက္ၿပီး နားလည္မႈယူေလမွ၊ အထက္က ဖိအားေပးေလေတာ့မွ ခမ်ာမ်ားကို လႊတ္ေပးသည္။
သတင္းေပးသူအမည္ကို သိလုိေသာေၾကာင့္ သတင္းေထာက္မ်ားကို ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးသည္မွာ နည္းလမ္း မမွန္ပါဟု သတင္းစာဆရာအသင္းက အစိုးရကို ပန္ၾကားလႊာ တင္ၾကသည္။ အေၾကာင္းမျပန္ဘဲ ေနခဲ့ရာမွ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ၀န္ႀကီးမ်ား ႐ံုးစိုက္ေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္မွ သတင္းစာအယ္ဒီတာခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားကို ဖမ္းဆီးၿပီး သတင္းေပးသူကို ထုတ္ေျပာရမည္ကို စစ္ေဆးသည္ကို ခံၾကရေလေတာ့သည္။
အမႈမွာ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ အဆင့္ေလးတြင္ ရွိသူ ေလတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ တီကလစ္က ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးစနစ္ ဆိုသည္ကို မယံုၾကည္ေသာေၾကာင့္ ေခတၱခဏသာ ဗိုလ္ေန၀င္းက ေပးေသာ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး၀န္ႀကီး တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ၿပီး ၁၉၆၄ ခုႏွစ္တြင္ ရာထူးမွ ႏုတ္ထြက္လိုက္သည္။ ယင္းသတင္းကို အုိးေ၀သတင္းစာႏွင့္ မုိးႀကိဳးသတင္းစာတို႔က ေဖာ္ျပၾကသည္။ သတင္းမွန္ျဖစ္ေစကာမူ ထိုသတင္းကို ေပးသူသည္ မည္သူျဖစ္သည္ဟု သိလိုသည္ဆိုကာ မုိးႀကိဳးအယ္ဒီတာ ဗမာ့ေခတ္ဦးအုန္းခင္၊ သတင္းေထာက္ ကိုခင္ေမာင္ကေလးႏွင့္ အိုးေ၀အယ္ဒီတာ ဦးညိဳျမတို႔ကို ဖမ္းဆီးသည္။ သူတို႔အား စစ္စံုေထာက္တို႔က ဖမ္းဆီးၿပီး အက်ဥ္းေထာင္သို႔ မပို႔ဘဲ စစ္စံုေထာက္မ်ားက ၫႇဥ္းဆဲစစ္ေမးေသာ စခန္းတြင္ စစ္ေဆးသည္။ ေရွးအစဥ္အဆက္က သတင္းစာဆရာမ်ားကို ဖမ္းလွ်င္ ရဲတို႔က ဖမ္းၿပီး အရပ္သား ေထာင္သို႔ ပို႔ကာ တရား႐ံုးသို႔ တင္ေလ့ရွိသည္။ သူတို႔သံုးဦးကို ႐ံုးသို႔မတင္ဘဲ တလေက်ာ္ စစ္ေဆးၿပီးမွ ျပန္လႊတ္လိုက္သည္။
`သတင္းစာမ်ား လြတ္လပ္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တာ၀န္သိၾကပါ´ ဟု ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီး ဗိုလ္မႉးႀကီး စိုးျမင့္က ျပန္ၾကားေရးဌာနက ဦးစီးက်င္းပေသာ နယ္သတင္းေထာက္မ်ား ညာဏ္သစ္ေလာင္း သင္တန္းမွာ မိန္႔ခြန္းေပးသည္။ သင္တန္းဆရာ ပညာရွင္မ်ားက လြတ္လပ္စြာေရးသားခြင့္ကို အေလးထားၿပီး သင္ၾကားၾက ေသာေၾကာင့္ အစိုးရႏွင့္ ဆရာမ်ား မူ၀ါဒ မတူၾကသျဖင့္ သင္တန္းသားမ်ား မ်က္စိလည္ၾကရေလသည္။
နယ္သတင္းေထာက္ (၆၀၀) ခန္႔ကို သင္တန္းေပးၿပီးေနာက္ သတင္းေထာက္မ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ေသာ သတင္းေထာက္မွတ္ပံုတင္ လက္မွတ္မ်ားကို ျပန္ၾကားေရးဌာနမွ ထုတ္ေပးေသာ လက္မွတ္ကိုသာ တရား၀င္ အသံုးျပဳၾကရမည္ဟု အမိန္႔ထြက္လာသည္။ ေတာ္လွန္ေရး အစိုးရတက္လာခ်ိန္မွ စတင္ၿပီး အစုိးရ မွန္သမွ်ကို စစ္သားမ်ားက ေစာင့္ေစကာမူ သတင္းေထာက္မ်ားက မိမိတို႔ လုပ္ကိုင္ေသာ သတင္းစာတိုက္မွ ထုတ္ေပးေသာ လက္မွတ္မ်ားႏွင့္ သတင္းျဖစ္ပြားရာ ေဒသမ်ား၊ အစုိးရ႐ံုးမ်ားတြင္ ၀င္ထြက္သြားလာႏို္င္ ေသာေၾကာင့္ ျပန္ၾကားေရးဌာန၏ လက္မွတ္ကို ေလွ်ာက္ထားရယူေလ့မရွိၾကေပ။ အမိန္႔သစ္အရ သတင္းစာ တုိက္မ်ားက ထုတ္ေပးေသာ လက္မွတ္မ်ား တရားမ၀င္ျဖစ္ရသျဖင့္ အမိန္႔အတုိင္း လက္မွတ္သစ္မ်ား ေလွ်ာက္ထားရေလသည္။
တစတစ အေသးအဖဲြ တင္းၾကပ္မႈကေလးမ်ားက စလာၿပီး ႀကီးမားေသာ ေႏွာင္ႀကိဳးႀကီးမ်ားက တည္းလာ ေလေတာ့သည္။ ပံုႏွိပ္တိုက္ဥပေဒမ်ား အမ်ိဳးမ်ိဳးအစားစား ရွိေနသည္ကို ရွင္းလင္းေသာ ဥပေဒတမ်ိဳးတည္း ျပဳစုေပးပါဟု အစိုးရ အစဥ္အဆက္တို႔ထံ သတင္းစာမ်ားက ေတာင္းဆိုခဲ့သည္ကို ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရက လိုက္ေလ်ာလိုက္သည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ ပံုႏွိပ္တုိက္မ်ား မွတ္ပံုတင္ဥပေဒကို အတည္ျပဳထုတ္ျပန္သည္။ ဥပေဒ တခုတည္းကို လိုက္နာရမည္ျဖစ္သျဖင့္ အသြင္သဏၭာန္က သတင္းစာတို႔၏ စိတ္ႀကိဳက္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အႏွစ္သာရမွာ အလြန္အမင္း ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထား၏။
ဥပေဒအေဟာင္းအရ ပံုုႏွိပ္တိုက္ရွင္ တဦးအဖို႔ ခ႐ိုင္ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီးတဦးထံ သြားေရာက္၍ ပံုႏွိပ္တုိက္ တည္ေထာင္လုပ္ကိုင္ပါမည္ဟု ေၾကညာၿပီး မွတ္ပံုတင္လွ်င္ မွတ္ပံုတင္လုပ္ငန္းကို အစဥ္တဆက္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည္။ ဥပေဒသစ္အရမူ ပံုႏွိပ္သူတဦးအဖို႔ တႏွစ္တႀကိမ္ မွတ္ပံုတင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ အဓိပၸာယ္ မွာ ပံုႏွိပ္ခြင့္လိုင္စင္၏ သက္တမ္းကို တႏွစ္သာေပးထားသည္။ တႏွစ္အတြင္း သူတို႔မႀကိဳက္လွ်င္ ပံုႏွိပ္လုပ္ ငန္းရွင္အဖို႔ ေနာက္ထပ္ လုပ္ပုိင္ခြင့္ မရွိေတာ့ေပ။ သတင္းစာဆရာတို႔အား `မင္းတို႔အသက္ တို႔လက္ထဲမွာ ေဟ့၊ မင္းတို႔သက္တမ္းဟာ (၁၂) လသာ ရွိတယ္´ ဟု စစ္ဗိုလ္မ်ားက ၿခိမ္းေျခာက္ေနသည့္ ဥပေဒျဖစ္သည္။ မေရရာေသာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ သက္တမ္း တႏွစ္သာရွိေသာ မိမိဘ၀ကို စဥ္းစားမိတုိင္း စာမေရးရဲၾကေတာ့ပါေပ။
`တယ္ၾကမ္းတဲ့ ဥပေဒပါလား´ ဟု ညည္းညဴခဲ့ၾကေသာ ထိုဥပေဒကို ၁၉၈၉ ခု၊ န၀တ စစ္အစိုးရေခတ္မွာ ထပ္ၿပီးေနာက္ ၀က္အူတင္းသည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္ကို ျပဳျပန္ေသးသည္။ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ေသာ ပံုႏွိပ္တိုက္ရွင္မ်ားကို ခ်မွတ္သည့္ ဒဏ္ေငြကို တိုးျမႇင့္သည္။ `ေအးေလ… မျပင္လို႔ မျဖစ္ဘူးေလ။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က အစိုးရက အင္တုိက္အားတုိက္ အစြမ္းကုန္ခ်မွတ္တဲ့ ဒဏ္ေငြအတိုင္းအတာက န၀တေခတ္မွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ တက္ေနလြန္းေတာ့ ေဆးေပါ့လိပ္ တလိပ္ဖိုးသာ ရွိေနတာကိုး´ ဟု ေလွာင္ၾကသည္။
၁၉၆၂ ခု၊ ပံုႏွိပ္တုိက္ ဥပေဒႀကီးအလုိအရ ပံုႏွိပ္တုိက္မ်ားကို တင္းၾကပ္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ပံုႏွိပ္တုိက္မ်ား မွတ္ပံုတင္႐ံုးႏွင့္ စာေပစီစစ္ေရး႐ံုးတို႔ကို ဖဲြ႔စည္းတည္ေထာင္သည္။ အစဥ္အဆက္ စာနယ္ဇင္းေရးရာမ်ားကို ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးက ကြပ္ကဲခဲ့ေသာမူကို ျပင္သည္။ စာေပကိစၥသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ လံုၿခံဳေရး ကိစၥျဖစ္သည္။ အေရးယူရန္ ဖမ္းဆီးရန္ ရွိလွ်င္လည္း ရဲတို႔က ေဆာင္႐ြက္ရမည္ ျဖစ္သည္ဟု အေၾကာင္းျပၿပီး စာနယ္ဇင္းေလာကကို ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးက အုပ္ခ်ဳပ္ေစသည္။
ေစာေစာပိုင္းက စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက ပံုႏွိပ္ၿပီးသမွ် စာအုပ္မ်ားကိုသာ စိစစ္သည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ပံုမႏွိပ္မီ စာမူမ်ားကို တင္ႀကိဳစိစစ္သည္။ မိတၱဴေလးခု တင္ၾကရသည္။ သူတို႔မႀကိဳက္ေသာ စာသားမွန္သမွ်ကို ျဖတ္ေတာက္သည္။ စာသားမ်ားသာမက မ်က္ႏွာဖံုး ပန္းခ်ီကားမ်ား၊ ဓာတ္ပံုမ်ား၊ ႐ုပ္ေျပာင္မ်ားကိုပါ ဆင္ဆာ လုပ္ေတာ့သည္။ ၀တၳဳ၊ ကဗ်ာ၊ ျပဇာတ္၊ ဘာသာေရး၊ သမုိင္း … စေသာ စာေပမ်ားသာမက ဆပ္ျပာခ်က္နည္း စာအုပ္ကိုပါ သူတို႔က တင္းၾကပ္စြာ ဆင္ဆာလုပ္ၾကသည္။
မည္သို႔ေသာ စာမ်ားကို မည္ႏွယ္ စိစစ္ျဖတ္ေတာက္သနည္းဟူမူ ဥပမာ… `၀တၳဳတခုတြင္ ကားဆိပ္တခု၌ ႏွစ္လိုဖြယ္လွပေသာ အမ်ိဳးသမီးငယ္တဦးကို စစ္ဗိုလ္ကေလးတေယာက္က ျမင္ေတြ႔ရာမွ ျမင္လွ်င္ျမင္ခ်င္း ခ်စ္မိရွာသည္´ ဟု စာေရးဆရာတဦးက စာဖဲြ႔သည္ကို ျဖတ္ေတာက္သည္။ ဆင္ဆာအရာရွိက အေၾကာင္းျပ သည္မွာ `တပ္မေတာ္အရာရွိ စစ္ဗိုလ္တို႔သည္ မိန္းမတဦးကို ျမင္လွ်င္ျမင္ခ်င္း ခ်စ္ႀကိဳက္ေလ့မရွိ၊ `သာမိကာ၊ အ သာမိကာ´၊ လြတ္လပ္သူ ဟုတ္၏၊ မဟုတ္၏ သိရွိမွသာ ခ်စ္ေမတၱာမိုး၊ ႐ြာၿဖိဳးေလ့ရွိတယ္´ ဟူ၏။
တခါတရံတြင္ ထိုကဲ့သို႔ အေသးစိတ္စစ္ေဆးသည့္ၾကားက သူတို႔မႀကိဳက္ေသာ စာပိုဒ္ကို သူတို႔ မျမင္လိုက္ သျဖင့္ လြတ္သြားကာ ထိုစာပိုဒ္ ပါလာပါက ပံုႏွိပ္ၿပီး စာအုပ္မွ စာမ်က္ႏွာကို ဆဲြၿဖဲေပးရသည္။ မင္ႏွင့္ သို႔မဟုတ္ ေငြမင္သုတ္ေပးရသည္လည္း ရွိသည္။
သတင္းစာမ်ားအဖို႔ အခ်ိန္မီ ပံုႏွိပ္ရသျဖင့္ စိစစ္ျခင္းမွာ ကင္းလြတ္ခြင့္ရသည္။ သို႔ေသာ္ ပိုမို၍ စိတ္ညစ္ရသည္။ သူတို႔ မေက်နပ္ေသာ သတင္းမ်ား၊ စာပိုဒ္မ်ား ပံုႏွိပ္မိပါက ေနာက္တေန႔တြင္ အယ္ဒီတာ မ်ားကို ဆင့္ေခၚ ႀကိမ္းေမာင္းေတာ့သည္။ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္မ်ား အုပ္စိုးေသာ ေခတ္က မိမိတို႔ ေရးသမွ် စာမူေတြကို ဆင္ဆာ႐ံုးတင္ၿပီး ခြင့္ျပဳေလသမွ် ပံုႏွိပ္ရသည္က သက္သာသည္။ ေဘးကင္းသည္။
ယခုမူ ေန႔စဥ္ေန႔တုိင္းလိုလို ျပန္ၾကားေရးမွ စစ္ဗိုလ္ကေလးမ်ားက သတင္းစာဆရာႀကီးမ်ားကို သူတုိ႔၏ ႐ံုးသို႔ ဆင့္ေခၚၿပီး `လူႀကီးမင္းတို႔ ေရးတာ ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ေပါက္ေနတယ္။ ဘယ္နည္းေသြဖည္ေနတယ္´ ဟု ေဆြးေႏြးေ၀ဖန္သျဖင့္ စိတ္ညစ္ၾကရသည္။ အခ်ိဳ႕စစ္ဗိုလ္က ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ေျပာသည္။ တခ်ိဳ႕ကမူ မ်ားစြာ ႐ိုင္းပ်သည္။ ယဥ္ယဥ္ေျပာသည္ျဖစ္ေစ၊ ႐ိုင္း႐ုိင္းေျပာသည္ျဖစ္ေစ အႏွစ္သာရမွာ ၿခိမ္းေျခာက္ၾက သည္သာ ျဖစ္၏။
တင္ေမာင္အပါအ၀င္ အယ္ဒီတာႀကီးမ်ားအဖို႔ `ေခတၱခဏ ေဆြးေႏြးပါရေစ´ ဟု ဖိတ္ၾကားခ်က္ကို ရေလတုိင္း စိတ္မခ်မ္းသာ ျဖစ္ၾကရသည္။ သူတို႔၏ ေကာက္ခ်က္မ်ား မမွန္ကန္သည့္ အေၾကာင္း ျပန္လည္ ေျဖရွင္းသည္ကို နားလည္ႏုိင္သည့္ ပညာအရည္အခ်င္း မရွိေလသျဖင့္ ပိုမိုဆိုးသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ဖိႏွိပ္ေနသည့္ အၾကားတြင္ ပံုႏွိပ္သူမ်ား ေဖာင္းပြလာသည္။ ေတာ္လွန္ေရး အစိုးရေခတ္မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကိုင္ခြင့္ ရွားပါးေလေသာေၾကာင့္ စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးလုပ္ငန္းကို ၀င္ေရာက္လာ သူ မ်ားျပားလာသည္။ ယခင္က ဤလုပ္ငန္းတြင္ လုပ္ကိုင္သူ (၄၀၀) ခန္႔သာ ရွိခဲ့သည္။ စစ္ဗိုလ္မ်ားႏွင့္ အဆက္ရွိသူမ်ားက ပံုႏွိပ္လုပ္ငန္းမ်ား ၀င္ေရာက္လုပ္ကုိင္ၾကသျဖင့္ ေတာ္လွန္ေရး စစ္အစိုးရေခတ္တြင္ ပံုႏွိပ္လုပ္ငန္းရွင္ (၁၂၇၄) ဦး၊ ထုတ္ေ၀သူ (၆၆၅၆) ဦး အထိ ပြားမ်ားလာသည္။ ။
No comments:
Post a Comment